تبلیغات
اسلام دینی زیبا و زندگی بخش - اسلام آیین صلح و دوستی و رأفت و رحمت ( قسمت اول )
اسلام دینی زیبا و زندگی بخش
اسلام دینی جهانی ، پیامبر رحمتی برای جهانیان ... لطفا با تنگ نظری و ناآگاهی ، دایره اش را محدود نكنیم..
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


هلـــه نومیـــد نباشی کـــه تـــو را یـــار بــراند

گـــرت امروز بـــراند نــه کـــه فـــردات بخواند

در اگر بر تو ببندد مرو و صبر کـــن آن جا

ز پس صبر تـــو را او به ســـر صـــدر نشاند

و اگــر بر تو ببندد همه ره‌ها و گذرهــا

ره پنهان بنماید که کس آن راه نداند.

دوستان اسلام ما زیباست ، زیباییهایش را ببینیم ، نازیبائیها را حاصل برداشت های غلط

از اسلام بدانیم ، همیشه در پی جواب این سوال باشیم : آیا اسلامی كه ما داریم واقعا

همان اسلامی است كه خداوند آنرا برایمان می خواهد واقعا ؟! واقعا؟! بعدا در مورد

اسلام زیبا قضاوت كنیم .
راه ارتباطی با مدیر وبلاگ :
abal.360@gmail.com

مدیر وبلاگ :عبدالله
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتان در مورد وبلاگ " اسلام دینی زیبا و زندگی بخش " چیست؟





تهیه و تنظیم و ترجمه : عبدالله دریایی 

حقیقتا دین اسلام ، دینی است كه رحمت و رأفت و دوستی جزء خصیصه های جدایی ناپذیر از آن می باشد . اسلام بدون این مقوله ها اگرچه هم اسم اسلام را داشته باشد كاملا ضد اسلام است . نمی توان كارها و رفتارهایی را انجام داد و بدون قرار دادن در میزان شریعت آن را اسلامی دانست حتی بعد از قرار دادن در میزان شرع بایستی مطمئن شد كه آیا واقعا آن میزانی كه با آن كارهایمان را سنجیده ایم شرع بوده است یا خیر ؟ چرا كه چه بسی هوی و هوس هایمان را اسم شرع بر آن گذاشته باشیم ، چه بسی فكر فاسد خویشتن را شرع نامیده باشیم ، چه بسی تلقینات نامسلمانان معاند را شرع نامیده باشیم ، چه بسی توجیهات و استدلالات به ظاهر قرآنی و حدیثی و به باطن تخریبی بر علیه اسلام را شرع بنامیم . چرا كه اخلاص بدون فهم درست را شرع نامیده باشیم ، و چه بسی چه بسی ....


در واقع برای نجات بخش بودن اعمالمان دو شرط لازم است : یكی كارها را بخاطر خداوند انجام دهیم دوم اینكه كارها منطبق بر خواسته ی خداوند باشد . متاسفانه نكته ای كه در رفتار برخی ها درعصر حاضر مشاهده می شود عدم انطباق رفتارها بر خواست خداوند تبارك و تعالی است ادعای اسلام را دارند اما از اسلام بدورند

ما در این مقاله ان شاء الله ابتدا جایگاه رحمت و رافت و دوستی را در قرآن و گفتار نبی اكرم صلی الله علیه و سلم بررسی نموده و سپس به معرفی گروه های افراطی مدعی اسلام می پردازیم و دور بودنشان از اصول اسلام را اثبات خواهیم نمود.

1-    رحمت در اسلام

1-1  نگاهی به رحمت در قرآن كریم

اولین جمله در قانون اسلام ، آیه ی بسم الله الرحمن الرحیم است كه به  سوی رحمت فرا می خواند ، در اولین سوره از كتاب مقدس اسلام(  قرآن) سوره فاتحه داریم كه  فراخوانی به سوی رحمت داریم ( الحمد لله رب العالمین الرحمن الرحیم ) كه با تمام جهانیان تعامل با رحمت را گوشزد می فرماید . فرهنگ اسلام پایه اش رحمت است نه عنف و شدت . گفتار خداوند تبارك و تعالی سراسر رحمت است مگر در مقام دفاع از نفس و دفع عدوان و تعدی و در قرآن كریم وظیفه ی دنیوی رسول الله صلی الله علیه و سلم در رحمت حصر شده است نه در تعدی و سنگدلی ( و ما ارسلناك إلا رحمة للعالمین . )

لذا رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم رحمتی بوده است برای همه جهانیان { قل یاأیها الناس إنی رسول الله إلیكم جمیعا.. اعراف 158} وقتی دعوت آنحضرت برای همه باشد طبیعتا رحمتش كه همراه اوست هم برای همه خواهد بود اگرچه مومنین بیشترین منفعت را می برند درست مانند اینكه بیشترین استفاده را از پزشك كسی می برد كه نزد او برای معالجه برود و از سفارشات او استفاده نماید و به او كاملا اطمینان داشته باشد .

در آیه ای دیگر می خوانیم :

لقد جاء كم رسول من أنفسكم عزیز علیه ما عنتم حریص علیكم بالمومنین رؤوف رحیم  توبه 128 .

به راستی که پیامبری از میان خودتان به سوی شما آمده است که هر رنج که شما می‌برید، برای او گران می‌آید، و سخت هواخواه شماست و به مؤمنان رئوف و مهربان است‌.

2-1 نگاهی به رحمت اسلامی در گفتار رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم

اگر در سفارشات نبی اكرم صلی الله علیه و سلم دقیق شویم متوجه جایگاه رحمت اسلامی خواهیم شد ، موارد زیر به عنوان نمونه ذكر می شود :

1-2-1 قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : من لا یرحم الناس لا یرحمه الله ( متفق علیه ، اللولو و المرجان 1498 ) كسی كه به مردم رحم نكند خداوند به او رحم نمی كند .

2-2-1 الراحمون یرحمهم الرحمن ارحموا من فی الارض یرحمكم من فی السماء ( ابوداود 4941 ، ترمذی 1925 )

كسانی كه رحم می كنند خداوند رحمن به آنها رحم می كند به نسبت كسانی كه در زمینند رحم آورید تا كسی كه در آسمان است به شما رحم كند .

3-2-1 لا تنزع الرحمة إلا من شقی ( ابوداود 4942 ، 1924 )

رحمت از كسی گرفته نمی شود مگر اینكه منجر به بدبختی او می گردد .

در اسلام حتی رحمت به نسبت حیوانات نیز تاكید شده است :

4-2-1 مردی گوسفندی را خوابانده بود و در حال تیز كردن چاقویش بود حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند : أترید أن تموتها موتتین ؟ هلا أحددت شفرتك قبل أن تضجعها ؟ ( آیا می خواهی دو بار او را بكشی ؟ چرا كاردت را قبل از اینكه او بخوابانی تیز نكرده ای ؟ [1]

5-2-1 ما من إنسان یقتل عصفورا فما فوقها بغیر حقها الا یسأله الله عنها یوم القیامة قیل یا رسول الله و ما حقها ؟ قال : حقها ان تذبحها فتأكلها و لا تقطع رأسها فترمی به

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم فرمودند : اگر انسانی گنجشك یا بزرگتر از آن بناحق بكشد خداوند روز قیامت از او در این رابطه سوال خواهد كرد . گفته شد : ای رسول خدا صلی الله علیه و سلم حقش چیست ؟ فرمودند : حقش این است كه آن را ذبح كنی و بخوری نه اینكه سرش را قطع نمایی و پرتش كنی . [2]

6-2-1 از ابن عمر رضی الله عنهما روایت شده است كه از كنار چند نفر جوان قریشی می گذشتند كه مشاهده نمودند كه پرنده یا مرغی را به عنوان سیبل قرار داده بودند و به سویش تیر می انداختند  و هر كسی تیرش به خطا می رفت آن تیر را به صاحب حیوان می دادند وقتی ابن عمر را دیدند متفرق شدند ، ابن عمر گفت : هر كسی این كار را كرده است خداوند او را لعن كرده است رسول الله صلی الله علیه و سلم لعنت كردند كسی كه چیز روح دار را به عنوان هدف تیر اندازیش قرار دهد . [3]

7-2-1 عن ابن مسعود رضی الله عنه قال : كنا مع رسول الله صلی الله علیه و سلم فی سفر فانطلق لحاجته فرأینا حمرة معها فرخان فأخذنا فرخیها فجاء ت الحمرة فجعلت تعرش فجاء النبی صلی الله علیه و سلم فقال : من فجع هذه بولدها ؟ ردوا ولدیها الیها . و رأی قریة نمل قد حرقناها فقال : من حرق هذه ؟ قلنا نحن ، قال : انه لا ینبغی أن یعذب بالنار إلا رب النار

از ابن مسعود رضی الله عنه روایت شده است كه گفت : ما همراه با رسول الله صلی الله علیه و سلم در سفری بودیم حضرت جایی رفتند ما پرنده ای دیدیم كه دو جوجه اش همراهش بود جوجه ها را برداشتیم پرنده آمد و ناله سر داد رسول الله صلی الله علیه و سلم آمدند و فرمودند : چه كسی این بلا را بر سر بچه هایش آورده است ؟ جوجه هایش را برگردانید .

و لانه ی مورچه ها را دیدند كه سوزانده بودیم فرمودند چه كسی اینرا سوزانده است ؟ گفتیم : ما فرمودند : كسی حق تعذیب با آتش را ندارد مگر پرودگار آتش . [4]

8-2-1 دخلت امرأة النار فی هرة ربطتها فلم تطعمها و لم تدعها تاكل من خشاش الارض

زنی وارد آتش شد بخاطر اینكه گربه ای را زندانی كرد و به او غذا نداد و رهایش هم نكرد كه از حشرات زمین بخورد .[5]

9-2-1 مر رسول الله صلی الله علیه و سلم ببعیر قد لصق ظهره ببطنه فقال اتقوا الله فی هذه البهائم المعجمه فاركبوها صالحة و كلوها صالحة

رسول الله صلی الله علیه و سلم از كنار شتری كه پشتش به شكمش چسبیده بود عبور كردند فرمودند در مورد این چهارپایان زبان بسته از خداوند بترسید به نیكی سوارشان شوید و به نیكی بخورید . [6]

10-2-1 من لطم مملوكا له أو ضربه فكفارته : أن یعتقه

كسی كه خدمتكارش را بزند كفاره اش این است كه او را آزاد نماید [7]

یكی دیگر از مظاهر رحمت اسلام ، در موقعیت جنگ است كه محل خشم بر دشمن است اما مشاهده می كنیم كه در این صحنه هم كارهای خلاف اخلاق ممنوع می باشد . قتل غیر مستحقین ، قتل به روش های نامناسب ، تعذیب ، مثله ، قطع درختان ثمردار ، نابودی زیر ساخت ها ، سوزاندن و ... همه حرام و ممنوع است بر عكس غرب مثلا  در جنگ جهانی دوم كه دهها ملیون كشته شدند و آمریكا به خودش اجازه داد دو شهر هیروشیما و ناكازاكی را بمباران اتمی كند حتی بعد از تسلیم شدن ژاپن . این بدان خاطر است كه جنگ نزد آنها مانند سیاست و اقتصاد از دین و ارزشها و اخلاق جداست اما در اسلام جنگ مانند سیاست و اقتصاد از ارزشهای دینی و اخلاقی جدا نیست و بدین خاطر است كه آثار رحمت در آن هویداست .

روایتی داریم كه : رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم زنی كشته شده را در یكی از غزوات دید ، لذا كشتن زنان و كودكان را ناروا دانستند [8].

تهیه و تنظیم و ترجمه : عبدالله دریایی 



[1] - طبرانی فی الكبیر و الاوسط ، منذری گفته است رجال طبرانی صحیح است و هیثمی نیز چنین گفته است 33/4 .

[2] - النسائی ، حاكم گفته است : صحیح الاسناد و ذهبی هم موافقت كرده است 233/4 ، احمد فی المسند 6551 .

[3] - متفق علیه ، اللولو و المرجان 1279 .

[4] - ابوداود فی كتاب الجهاد 2675 .

[5] بخاری 3482 .

[6] - ابوداود 2458 ، امام احمد 181/4 .

[7] - مسلم 1657 ، ابی داود 5168 .

[8] - بخاری فی الجهاد 74/4 ، مسلم 1744 .





نوع مطلب : مقالات مدیر وبلاگ، 
برچسب ها : اسلام آیین صلح و دوستی و رافت و رحمت، اسلام ایین صلح و دوستی، اسلام ایین رافت و رحمت، اسلام و دوستی،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 3 آبان 1393
شنبه 3 آبان 1393 04:30 ب.ظ
_____ ____________
__________
_____
_

_ ....................
__ عـــطر خــدا
___ .................
____
_______
__________
____________
_______________
________________

سلام دوست من ؛ امیدوارم خوب و سلامت و شاد باشی
افتـخار داریم که با این دعـوتنامه "شما" رو به یک اتفاق خوب مـهمون کنیم ...
عـطرخـــدا «جایی از جـنس آرامش و امـید» رو دیدید تا حالا ؟؟!
با مطالب زیبا و دلنشین آپ شد ...
صمـیمانه حضورتون رو خوش آمد میگیم



عطر خدا ، رسـیدن به آرامش واقعی .... و تجربه یک زندگی عاشقانه
www.AtreKhoda.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
  تماس با ما
جزیره قشم
تحلیل آمار سایت و وبلاگ