تبلیغات
اسلام دینی زیبا و زندگی بخش - اسلام آیین صلح و دوستی و رافت و رحمت ( قسمت دوم )
اسلام دینی زیبا و زندگی بخش
اسلام دینی جهانی ، پیامبر رحمتی برای جهانیان ... لطفا با تنگ نظری و ناآگاهی ، دایره اش را محدود نكنیم..
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


هلـــه نومیـــد نباشی کـــه تـــو را یـــار بــراند

گـــرت امروز بـــراند نــه کـــه فـــردات بخواند

در اگر بر تو ببندد مرو و صبر کـــن آن جا

ز پس صبر تـــو را او به ســـر صـــدر نشاند

و اگــر بر تو ببندد همه ره‌ها و گذرهــا

ره پنهان بنماید که کس آن راه نداند.

دوستان اسلام ما زیباست ، زیباییهایش را ببینیم ، نازیبائیها را حاصل برداشت های غلط

از اسلام بدانیم ، همیشه در پی جواب این سوال باشیم : آیا اسلامی كه ما داریم واقعا

همان اسلامی است كه خداوند آنرا برایمان می خواهد واقعا ؟! واقعا؟! بعدا در مورد

اسلام زیبا قضاوت كنیم .
راه ارتباطی با مدیر وبلاگ :
abal.360@gmail.com

مدیر وبلاگ : عبدالله دریایی
نظرسنجی
نظرتان در مورد وبلاگ " اسلام دینی زیبا و زندگی بخش " چیست؟







تهیه و تنظیم و ترجمه : عبدالله دریایی 

3-1 رفتارهای اسلامی صدر اسلام نشانه ی رحمت اسلامی

نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و سلم وقتی عزم جهاد با قومی را داشتند به سوی مقصدی حركت می كردند و ناگهان بعد از پیمودن چند روز مسیرشان را تغییر می دادند و به صورت ناگهانی مثلا در وقت چاشت حمله می كردند تا آنها فرصت تجهیز نظامی را نداشته باشند و لذا تسلیم می شدند و همه ی اینها بخاطر جلوگیری از خونریزی بوده است . رسول رحمت صلی الله علیه و سلم نمی خواستند حتی خون كافر هم بریزد چرا كه با مرگ به عذاب آخرت می رسید و حضرت می خواستند با هدایتشان ، آنها را به بهشت برسانند .

اما وقتی كه خواستند به مكه حمله كنند از چهار ماه قبل اعلام نمودند و این اعلان هم رحمتی بوده است برای مشركین تا بترسند و اسلام بیاورند و این بود كه مكه بدون خونریزی فتح شد .


اوج رحمت نبی اكرم صلی الله علیه و سلم زمانی است كه از سرسخت ترین دشمنانش در مكه ( كسانی كه نقشه ی قتلش را كشیدند و عرب را به منظور جنگیدن با او تجهیز نمودند و بر او اسلحه كشیدند ) عطایا و بخشش را دریغ ننمود و حتی بعد از غزوه ی حنین پاداش های فراوانی را به آنها داد و با وجود اینكه آنها قدرتی نداشتند اموال زیادی را بینشان تقسیم نمودو اینگونه بود كه الفت ایمانی را در بینشان ایجاد كرد .

حسین هیكل و مورخین دیگر تعداد كشته شدگان از اولین جنگ كه بدر باشد تا نهایت جنگ ها در جزیزه العرب را بیشتر از 300 كشته و زخمی نمی داند و با این وجود اسلام پیروز و فراگیر شد حالا كجایند كسانی كه ادعا می كنند كه اسلام دین شمشیر است ؟ !

رهبران نظامی جهان می گویند : ابوبكر صدیق رضی الله عنه در حمله به فارس و روم اشتباه كرده است بایستی آنها را رها می كرد كه این دو ابرقدرت با یكدیگر بجنگند و نهایتا یكی نابود می شد و دیگری با قدرت ضعیف شده از جنگ خارج می گشت آنگاه ابوبكر به راحتی آن قدرت را نابود می ساخت و سیطره اش را محكم می نمود . اما در واقع اینها یك گزینه ی مهم را از یاد برده اند ابوبكر صدیق رحمت اسلامی خود را از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم به ارث برده است اگر این دو دولت را رها می كرد كه با هم بجنگد سربازانشان كشته می شدند و به آتش ابدی وارد می گشتند و دنیا و آخرتشان را از دست می دادند اما خداوند برایشان سعادت و بهشت را می خواهد و رسول الله صلی الله علیه و سلم و ابوبكر صدیق و صحابه كرام هم همچنین . آنها فقیه و عالم بودند و به نسبت بشریت رحمت داشتند لذا پیروزی را با ترساندشان به دست می آوردند

و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوكم .. [2]

و در برابر آنان هر نیرویی که می‌توانید، از جمله نگاهداری اسبان، فراهم آورید، تا به آن وسیله دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید.

ورود مسلمین به عراق و شام هم از زمره ی تعدی و دخالت در امورات كشورهای دیگر نبوده است بلكه از جمله ی آزاد سازی این اراضی از دست دولت های غاصب و ظالم و جنایتكار بوده است كه اهالی این كشورها را مورد ستم قرار داده بودند و ثروت هایشان را به یغما برده بودند .

همیشه اگرجنگ های مسلمین را مد نظر قرار دهیم متوجه وجود گزینه ی رحمت در آن جنگ ها می شویم :

با ایجاد رعب و وحشت در قلوب دشمنان آنها پا به فرار می گذاشتند و كمتر خون ریخته می شد

نمونه ای كه می توان بدان اشاره كرد جنگ هایی است كه خالد بن ولید در سرزمین عراق در مقابل هزاران نفر رهبری می كرد كه در این جنگ ها جز تعداد اندكی كشته نشدند و ترس در قلوب كفار وارد می شد و پا به فرار می گذاشتند اگر خالد آنجا سربازان فارس را می كشت دیگر سربازی برای جنگ در قادسیه و نهاوند وجود نداشت ، آری هدف مسلمین هدایت بود نه اموال و سرزمین و ناموس . اسلام از سلام است نه از عنف و خشونت و سختگیری .

در قرآن می خوانیم : و قاتلوا فی سبیل الله اللذین یقاتلونكم و لا تعتدوا إن الله لا یحب المعتدین [3]

و با کسانی که با شما آغاز کارزار می‌کنند در راه خدا کارزار کنید، ولی ستمکار [و آغازگر] نباشید، چرا که خداوند ستمکاران را دوست ندارد

نكته ای دیگر كه بایستی مد نظر قرار داد این است كه : سرزمین هایی كه توسط مسلیمن فتح شده است بعد از فتح مردم آن سرزمین ها دوستداران واقعی مسلمین و اسلام می شدند و بیشترین خدمات به اسلام را انجام می دادند بگونه ای كه مثلا دمشق پایتخت عصر طلایی اسلام گشت .

اما اگر مقایسه ای داشته باشیم با جنگ های غرب می بینیم كه : مثلا آلمان در جنگ جهانی دوم وقتی روسیه را اشغال كرد ابتدا مردم روسیه  كه از برنامه ها ی كمونیستی خسته شده بودند آلمان را یاری دادند اما وقتی سنگدلی آلمانها را دیدند از یاری كردنشان دست برداشتند ، بگونه ای بود كه هر گاه آلمان سرزمین جدیدی را اشغال می كرد از تعداد سربازانش به طور قابل ملاحظه ای كاسته می شد و كم كم لشكرش ضعیف می گشت از بس كه در شهرها جنایت مرتكب می شدند و قتل و كشتار را راه می انداختند ، بر عكس اسلام كه دین رحمت است هر گاه سرزمینی را از دست حكام جنایتكارش نجات می دادند مردم آن سرزمین از سربازان مخلص اسلام می گشتند به عنوان مثال وقتی یاران پیامبر صلی الله علیه و سلم شام را فتح نمودند 20000 نفر از مسلمین شهید شدند و تنها 20000 نفر دیگر باقیمانده بود بعد از مدتی كه به دو ماه هم نمی رسید روم مجددا لشكركشی كرد و لشكری انبوه را فراهم آورد در این هنگام 70000 نفر مسلمان مخلص برای جنگ با روم خارج شد . این 50000 نفر از كجا آمدند جزیره العرب هرگز نمی توانست این تعداد لشكر را جمع كند همه ی اینها بخاطر روش رحمت آمیز مسلمین بوده است آری اهل شام وقتی رحمت و مهربانی و رافت مسلمین را دیدند مسلمان شدند و اسلام را یاری دادند .

آنچه از نظر تاریخی معروف اس كه گسترش اسلام در كره ی خاكی زمین بیشتر از طریق تجارت و معامله ی حسنه مسلمین بوده است تا جنگ و جهاد و درگیری .

لذا اسلام دینی است كه رحمت به نسبت دیگران اعم از مسلمان ، غیر مسلمان ، اهل كتاب ، حیوانات ، و... جزء خصیصه های جدانشدنی از آن است و هركس بر غیر این باشد باید بداند كه روشش از اسلام بدور است .

1-    مهربانی و نرمی و عدم خشونت در اسلام

اگر گفته ها و رفتارهای نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و سلم را مد نظر قرار دهیم متوجه این نكته خواهیم شد كه مهربانی با دیگران و عدم خشونت از بارزترین آنهاست در زیر به چند مورد اشاره می كنم :

1-2  از حضرت عائشه رضی الله عنها روایت شده است كه گروهی از یهود بر حضرت رسول صلی الله علیه و سلم وارد شدند و گفتند : السام علیك ( هلاكت بر تو ) من گفتم هلاكت و لعنت بر شما باد . در این هنگام رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : خداوند تبارك و تعالی مهربانی را در هر كاری دوست دارد من گفتم مگر نشنیدی كه چه گفتند ؟ حضرت فرمودند : من هم گفتم و علیكم ( بر شما باد )

یهود بخاطر سوء ادبشان بجای السلام گفتند (( سام )) یعنی مرگ و هلاكت اما رسول الله صلی الله علیه و سلم بجای معركه گیری فرمودند (( و علیكم ) ) یعنی مرگ بر همه مكتوب است .

2-2- إن الرفق لا یكون فی شی ء إلا زانه و لا ینزع من شی ء إلا شانه [4]

مهربانی و نرمی در چیزی نیست مگر اینكه آنرا زینت می بخشد و از چیزی گرفته نمی شود مگر اینكه آنرا زشت می گرداند .

3-2- ان الله عزوجل لیعطی علی الرفق مالایعطی علی الخرق و إذا احب الله عبدا أعطاه الرفق ما من اهل بیت یحرمون الرفق إلا حرموا الخیر [5]

خداوند عزوجل بخاطر نرمی و مهربانی پاداش و نتایجی را می دهد كه به بخاطر سخت گیری نمی دهد و هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد به او مهربانی می دهد و هیچ اهل خانه ای نیستند كه در بینشان مهربانی نداشته باشند مگر اینكه از خیر بدورند .

4-2-  یك نفر اعرابی در مسجد ادرار كرد مردم بلند شدند كه او را تنبیه كننند رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند او را رها نمایید و بر ادرارش دلوی آب بریزید شما باید آسانگیر باشید نه سخت گیر . [6]

5-2- ما خیر رسول الله صلی الله علیه و سلم بین أمرین قط إلا أخذ أیسرهما ما لم یكن اثما فان كان اثما كان أبعد الناس منه و ما انتقم رسول الله صلی الله علیه و سلم لنفسه فی شی ء قط إلا أن تنتهك حرمة الله فینتقم لله تعالی [7]

رسول الله صلی الله علیه و سلم بین دو چیز اختیار داده نمی شدند مگر اینكه آسانترینشان را انتخاب می كردند تا زمانیكه گناهی در آن نبود اما اگر گناهی در آن بود دورترین انسانها از آن بود و رسول الله هرگز برای خودش انتقام نمی گرفت مگر اینكه حرمت خداوندی شكسته می شد و بخاطر خداوند انتقام می گرفت .

6-2  رسول الله صلی الله علیه و سلم به اشج فرمودند : إن فیك لخصلتین یحبهما الله و رسوله : الحلم و الاناة ( دو خصوصیت در تو هست كه خدا و رسولش آنها را دوست دارند : بردباری و تانی . [8]

لذا با توجه به موارد فوق به این نتیجه می رسیم كه مهربانی و نرمی در شرع از جایگاه والایی برخوردار است و هركسی یا گروهی این صفات را در خود نداشته باشد از اسلام بویی نبرده است و هر كاری براساس خشونت غیر مقبول شرع صورت گیرد كاری است كه با اسلام هیچ رابطه ای ندارد .




[1] - بخاری فی الجهاد 74/4 ، مسلم 1744 .

[2] - انفال 60 .

[3] - بقره 190 .

[4] - مسلم 2594 .

[5] - مسلم 2592.

[6] - بخاری 220 .

[7] - متفق علیه ، اللولو و المرجان 1502 .

[8] - مسلم 17 . 





نوع مطلب : مقالات مدیر وبلاگ، 
برچسب ها : عطوفت اسلام، رحمت اسلامی، رافت در اسلام، رفتارهای اسلامی صدر اسلام، رفتارهای اسلامی صدر اسلام بیانگر عطوفت اسلامی،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 4 آبان 1393
یکشنبه 4 آبان 1393 05:03 ب.ظ

سلام

اگر خدا در دلها جاری باشد تنهایی معنی ندارد

پیش ما هم بیاین خوشحال میشیم
عبدالله دریایی سلام
ملاحظه شد
سایت زیبایی داری سربلند باشید .
یکشنبه 4 آبان 1393 05:01 ب.ظ

سلام

اگر خدا در دلها جاری باشد تنهایی معنی ندارد

پیش ما هم بیاین خوشحال میشیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
  تماس با ما
جزیره قشم
تحلیل آمار سایت و وبلاگ