تبلیغات
اسلام دینی زیبا و زندگی بخش - اسلام آیین صلح و دوستی و رأفت و رحمت ( قسمت آخر )
اسلام دینی زیبا و زندگی بخش
اسلام دینی جهانی ، پیامبر رحمتی برای جهانیان ... لطفا با تنگ نظری و ناآگاهی ، دایره اش را محدود نكنیم..
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


هلـــه نومیـــد نباشی کـــه تـــو را یـــار بــراند

گـــرت امروز بـــراند نــه کـــه فـــردات بخواند

در اگر بر تو ببندد مرو و صبر کـــن آن جا

ز پس صبر تـــو را او به ســـر صـــدر نشاند

و اگــر بر تو ببندد همه ره‌ها و گذرهــا

ره پنهان بنماید که کس آن راه نداند.

دوستان اسلام ما زیباست ، زیباییهایش را ببینیم ، نازیبائیها را حاصل برداشت های غلط

از اسلام بدانیم ، همیشه در پی جواب این سوال باشیم : آیا اسلامی كه ما داریم واقعا

همان اسلامی است كه خداوند آنرا برایمان می خواهد واقعا ؟! واقعا؟! بعدا در مورد

اسلام زیبا قضاوت كنیم .
راه ارتباطی با مدیر وبلاگ :
abal.360@gmail.com

مدیر وبلاگ : عبدالله دریایی
نظرسنجی
نظرتان در مورد وبلاگ " اسلام دینی زیبا و زندگی بخش " چیست؟






گروههای افراطی   

فقه گروه های افراطی و دور بودنشان از حقیقت اسلام

تهیه و تنظیم و ترجمه : عبدالله دریایی 

وقتی موقف اسلام در دعوتش رفق و رحمت و نرمی و رافت است سوالی كه مطرح می شود این است كه چرا گروه های افراطی در سرزمین های اسلامی ظاهر شده اند ؟ اساس شرعی كه این گروه ها در توجیه كارهایشان بدان استناد می كنند چیست ؟  اگر در نگرش ها و اقوال سردمداران این گروه ها دقیق شویم متوجه می شویم كه این افراطیون به قرآن و سنت و اقوال برخی از علما استدلال می كنند ، متشابهات را می گیرند و محكمات را رها می نمایند ، جزئیات را مورد استدلال قرار می دهند و كلیات و اساسیات را در نظر نمی آورند ، ظواهر را مد نظر قرار می دهند و مقاصد را در نظر نمی گیرند ، به نصوص و قواعدی كه با این ظواهر هم تعارض دارد توجه نمی كنند ، ادله را در غیر جایگاهش استفاده می كنند .. به هرحال دلائل و فقهی باطل دارند كه بر اساس آن خشونت را تجویز می كنند و نزد برخی جوانان فریب خورده و مردم سطحی نگر ترویج می دهند مردمی كه تنها پوسته را می بینند و عمق قضایا را نمی فهمند . در واقع اساس روششان فقه خوارج است كه قرآن را می خواندند اما از حنجره هایشان بالاتر نمی رفت .


1-3- خشونت در روش افراطی گرایان و توجیه غیر مقبولشان

یكی از خشونت هایی كه در رفتارهای این گروه ها مشاهده می شود خشونت داخلی است . این خشونت علیه نظام حاكم تجلی پیدا می كند می گویند حكومات معاصر كافر و مشرك هستند چون بما انزل الله حكم نمی كنند و قوانین خود ساخته را بر قوانین خالق ترجیح می دهند لذا باید آنها را مشرك و مرتد خواند و جنگ با آنها واجب است تا زمانیكه حكومت تغییر كند .

دلیل دیگر این گروه ها دوستی حكام كشورهای اسلامی با كفار و دشمنیشان با دوستان خداوند می باشد و استدلال می كنند به آیه ی 5 سوره ی مائده كه ای كسانی كه ایمان آورده اید یهود و نصاری را به دوستی نگیرید ...

اما اگر دقیق شویم این نظریاتشان باطل است چرا كه این حكومت ها موارد زیر را اجرا می كنند و لذا حق چنین برخوردی از جانب این افراطیون به نسبت آنها وجود ندارد : اعلام اینكه دین رسمی كشور اسلام است ، مساجد برای نماز در آنها وجود دارد ، مراكز دینی در آن كشورها ساخته می شود و موجود است ، رمضان را احیا می كنند ، اعیاد اسلامی را جشن می گیرند ، تلاوت قرآن و دیگر مظاهر دین را از رادیو و تلویزیون پخش می كنند لذا چنین استدلالاتی هرگز رفتارهای خشونت آمیز این گروه ها را توجیه نمی كند و به هیچ وجه در دین جایی ندارد

یكی دیگر از دلائل گروه های افراطی در ترویج خشونت این است كه این حكومت ها بر اساس رای همه ی مردم انتخاب نشده اند و یا اگر انتخابات بوده است تنها فرمایشی بوده است و از قبل همه چیز مشخص بوده بنابراین رضایت عام وجود ندارد پس غیر شرعی است و با زور و شمشیر سركار آمده است و آنچه كه با زور شمشیر ایجاد شده است باید با شمشیر قدرت با آن مبارزه شود ...

اما در مقابل این استدلالشان بایستی گفت كه هرگز چنین توجیه نمی تواند مجوز جنایات شما را صادر نماید ، مجوز بمب گذاریها ، كشتن ها ، تكه تكه كردن بچه ها و زن ها و .... مگر شما فراموش كرده اید كه فقها از قدیم گفته اند كه : تغلب یكی از راههای رسیدن به حكومت است در صورتی كه وضعیت تحت كنترل قرار گیرد و مردم بپذیرند و برخی صحابه مانند ابن عمر و انس این قول را داشته اند بخاطر جلوگیری از فتنه و خونریزی .. بعضی ها گفته اند سلطان غشوم خیر من فتنه تدوم ( سلطانی خیانتكار بهتر است از فتنه ای كه استمرار داشته باشد ) .

حتی برخی از این گروه ها حكم كفر و شرك را به همه ی مردم یك حكومت می دهند و استدلال می كنند كه من لم یكفر الكافر فهود كافر ( هر كس كافر را كافر نداند او كافر است ) و لذا غلو را به انجا می رسانند كه كل مردم جامعه را كافر می دانند و خون و مالشان را حلال می دانند .

همچنین خون اهل ذمه را حلال می دانند چون این حكومت ها را تایید می كنند و جزیه نمی دهند پس هیچ تعهدی به نسبت آنها وجود ندارد و گردشگرانی كه از كشورهای خارجی  بر اساس اجازه حكومت وارد دول اسلامی می شوند را خونشان را مباح می دانند چون از دولت شرعی اجازه نگرفته اند پس عهدی بین آنها و مسلمین نیست و قتلشان واجب است حتی در مورد پناهندگانی كه از كشورهای كفر به كشور اسلامی پناهنده شده است را مباح الدم می دانند و می گویند باید با انها جنگید تا اسلام بیاورند و سالم بمانند یا جزیه بدهند در حالیكه طعم حقارت را می چشند .

وقتی هم كه از آنها در مورد اقامت خودشان در كشورهای كفر می پرسی می گویند : این مانند دستشویی است با وجود نجاست به هنگام ضرورت از آنها استفاده می شود .

لذا خون همه را مباح می دانند و آیات و احادیثی را كه در موضعش نیست را می آورند و وقتی آیات و احادیثی كه با صراحت این رفتارشان را مورد نقد قرار می دهد را برایشان می خوانی با جسارت می گویند : این آیات با آیات سیف نسخ شده اند .

این به اختصار فقه پوشالی گروه های افراطی است كه بر اساس آن چه جنایت هایی كه مرتكب نمی شوند و بایستی همه ی علما ضدیت این نگرش با اسلام را برای همه تبیین كنند و بیان نمایند كه این روش ها هیچ ارتباطی با اسلام عزیز ندارد و این گروه ها یا جاهلند و یا دست نشاندگان دشمنان معاند اسلام تا نام اسلام را بد كنند .

2-3- حقیقت گروه های افراطی

این گروه ها یا عاملان قدرت های صهیونیستی و صلیبی و بی دینان هستند و یا انسانهای مخلص نادان كه ناخواسته به نفع این قدرت ها كار می كنند و غالبا هم از دسته ی دوم می باشند و اگر قدرت های معاند با اسلام میلیون ها دلار را خرج كنند تا افرادی را برای مخدوش كردن چهره ی زیبای اسلام اجیر نمایند به اندازه ی تخریب اسلام به وسیله ی این مسلمانان جاهل بهره نخواهند برد . این گروه از انسانهای جاهل جهل مركب دارند و آنكس كه نداند و نداند كه نداند   در جهل مركب ابد الدهر بماند

و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون ( بقره 11 ) هرگاه به آنها گفته می شود در زمین فساد نكنید می گویند ما اصلاح كنندگان هستیم .

آفت این گروه در عقل هایشان است نه در ضمایرشان اكثریت نزد خود نیت خدمت به اسلام را دارند و عبادت پروردگار را می نمایند اما مانند خوارج هستند كه عامه مسلمین و امیر المومنین حضرت علی رضی الله عنه را كافر می دانستند و خونشان را مباح می دانستند لذا اخلاص به تنهایی كفایت نمی كند بایستی در كنار اخلاص روش صحیح را هم داشت ..

3-3- بررسی فقه كج و ناصواب افراطیون و خوارج زمانه

نادرست بودن روش و استدلالات این گروه ها در چهار زمینه قابل بررسی است :

1-3-3- برداشت سوء از فقه جهاد

آنها جنگیدن با هر كافری را واجب می دانند اگرچه هم كافر غیر محارب باشد در این رابطه از آنها می پرسیم ما چرا با كفار می جنگیم ؟ بخاطر كفرشان یا بخاطر تجاوزشان ؟ اگر جنگیدن بخاطر مجرد كفر باشد پس باید زنان و پیران و راهبان و كشاورزان و تجار و.. از كفار را كشت در حالیكه روش نبوی صلی الله علیه و سلم كاملا ضد این مساله است و احادیثی را در این زمینه قبلا ذكر نمودیم . و از ابن عباس در تفسیر (( و لا تعتدوا ))‌آمده است كه منظور از اعتداء كشتن زنان و كودكان است .در واقع احكام جهاد را بایستی از قرآن و سنت صحیحه گرفت از جمله :

الف - جنگیدن با كسانی كه ما می جنگند

این موضوع در آیات زیر ذكر شده است ( حج آیات 39 و 40 ) ( بقره 190 و 191 ) ( نساء 90 و 91  ) ( توبه 13 ) ( نساء 75 ) .

ب- جنگیدن بخاطر اجبار مردم به اسلام آوردن نیست

به آیات زیر مراجعه شود ( یونس 99 ) ( بقره 256 ) ( هود 28 ) ...

ج- جنگیدن بخاطر جلوگیری از فتنه در دین

( انفال 39 ) ( بقره 217 )

در ضمن عدم ارتباط با مشركین و كفاری كه با ما وارد جنگ شده اند در قرآن ممنوع شده است نه با كفار مسالم با مسلمین حتی تاكید شده است كه عبادت بت كه با ما وارد جنگ نشده اند  با بر و قسط برخورد شود بر طبق آیات 9 و 8 سوره ممتحنه .

لذا اعتقاد این گروه های افراطی در مورد جنگیدن با همه ی كفار كاملا مردود است .

2-3-3- برداشت سوء از مساله ی تغییر منكر با قدرت

استدلالشان به حدیثی است كه می فرمایند : من رأی منكم المنكر فلیغیره بیده فان لم یستطع فبلسانه فان لم یستطع فبقلبه و ذلك اضعف الایمان . هرگاه یكی از شما منكری را دید باید با دستش آن را تغییر دهد اگر نتوانست با زبانش و اگر نتوانست با قلبش و این ضعیف ترین درجه ی ایمان است .

این گروه ها می گویند بایستی باقدرت منكر را تغییر داد اما شرائط منكری كه بایستی تغییرش داد را در نظر نمی گیرند . نمی دانند كه باید آن منكر به اتفاق منكر باشد و در مسائل اجتهادی خلافی نمی توان از باب انكار وارد شد ، دیگر اینكه ظاهر باشد و حق تجسس را ندارد ، و اینكه در همان لحظه واقع شده باشد نه اینكه وقوع و فعلش گذشته باشد . در ضمن تغییر با قدرت شدیدترین مراحل است و بایستی شخصی كه می خواهد از آن استفاده كند قدرت داشته باشد نه اینكه قدرتش كمتر باشد و باعث ضرر بزرگتری گردد .

كه این گروه ها در انجام خشونت ها هیچكدام از این مسائل را مد نظر قرار نمی دهند و بدون توجه به فقه قضایا از نظر اسلام دیگران را بخاطر عدم رعایت كوچكترین مسائل اسلامی كه حتی اختلافی هم هست به رگبار می بندند و اعتقاد دارند كه كارشان اسلامی است و همه جا هم جار می كشند كه نمایندگان اسلامند هیهات كه اینچنین افرادی بویی از اسلام برده باشند چه برسد به اینكه نمایندگان اسلام باشند .

3-3-3- اشتباه در مساله ی خروج بر حكام

گروه های افراطی اعتقاد دارند كه بر حكام كشورهای اسلامی بایستی خروج كرد بنابه دلائلی كه در گذشته ذكر كردیم از جمله حكم بغیر ما انزل الله ، دوستی با دشمنان خدا ، دشمنی با دوستان خدا و... لذا بنا به فریضه ی امر به معروف و نهی از منكر و وجوب مقاومت در برابر ستمگران و.. از عمومات قرآن و سنت كه همه ی اینها دال بر خروج بر حكام ستمگر و كافر  است و بایستی بلاد اسلام را از شرشان راحت كرد تا به فتنه ای كه همه را در بر می گیرد دچار نشویم بنا به آیه ی شریفه (( و اتقوا فتنة لا تصیبن اللذین ظلموا منكم خاصه و اعلموا ان الله شدید العقاب [1])) و بترسید از فتنه ای كه فقط ستمگران را فرا نمی گیرد و بدانید كه خداوند شدید عقاب است .

در جواب باید گفت : درست است كه اجرای احكام الهی به طور كامل در كشورهای اسلامی صورت نمی گیرد و آنگونه كه باید و شاید نیست و مخالفت هایی در زمینه های اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ و ...با شریعت اسلام صورت می گیرد و سكوت هم درست نیست بایستی تذكر داد و با حكمت و موعظه ی حسنه و جدال به احسن موارد را بیان نمود و به تربیت صحیح نسل اقدام كرد منتها كار گروه های افراطی در دست بردن به اسلحه و قدرت مادی برای تغییر حكومت بر این اساس كه این واجب شرعی است  غیر قابل قبولی است . این گروه ها فراموش كرده اند كه استدلالشان به عمومات و مطلقاتی است كه تخصیص داده شده یا مقید شده است به نصوص دیگر . نصوصی كه دستور داده شده است كه بر ظلم حكام صبر كرده شود تازمانی كه كفر آشكار از آنها سر نزده باشد و این بخاطر حفظ وحدت امت و استقرار دولت می باشد و اینكه جلو خونریزی و فتنه گرفته شود .

در این زمینه حدیثی از نبی اكرم صلی الله علیه و داریم كه می فرمایند :من رأی من أمیره شیئا یكرهه فلیصبرفانه من فارق الجماعة شبرا فمات فمیتتة جاهلیه [2] هر كس از امیرش مواردی ناخوشایند ببیند باید صبر كند چرا كه آنكس كه اندازه یك وجب از گروه جدا شود و بمیرد بر مرگ جاهلیت مرده است .

حدیثی دیگر : من خرج من الطاعة و فارق الجماعة فمات فمیتته جاهلیه كسی كه از اطاعت كردن ابا ورزد و از گروه جدا شود و بمیرد مرگش جاهلیت است .

و در حدیثی دیگر : از عباده بن صامت روایت شده است كه فرمودند : رسول الله صلی الله علیه و سلم با ما بیعت كردند بر سمع و طاعت در خوشحالی و بدحالی ، در سختی و آسانی .. و اینكه در مورد حكم و امر با اهلش منازعه نكنیم مگر اینكه كفر آشكار را مشاهده كنیم كه از جانب خداوند بر آن برای شما دلیل باشد [3]

امام بخاری هم حدیثی را روایت می كند كه : اسمعوا و اطیعوا و ان استعمل علیكم عبد حبشی .. ( بشنوید و اطاعت كنید و اگرچه بر شما بنده ای حبشی امیر شده باشد .

امام نووی می گویند : اهل سنت اجماع دارند بر اینكه حاكم با فسق عزل نمی گردد و خروج بر آنها و جنگیدن با آنها به اجماع حرام است [4]

لذا دو نوع حاكم داریم : حاكمی كه ادعای اسلام می نماید و قوانین اسلامی را وضع می نماید و اساس قانون برای كشور را اسلام معرفی می كند منتها در برخی جوانب اجرایی حكم شریعت كوتاهی می نماید این مانند انسانی است كه اشهد ان لا اله الا الله و ان محمد رسول الله می گوید اما گناه هم مرتكب می شود بر چنین حاكمی خروج حرام است و نوع دوم از حكام بنای مخالفت با شریعت اسلام را می گذارد و احكام الهی را به مسخره می گیرد و بر علیه آن وارد معركه می شود این حكام در واقع ابلیس هستند و بایستی بر آنها خروج كرد منتها بازهم به قدرت خروج كننده بستگی دارد كه آیا در حال حاضر ا مكان قیام وجود دارد یا خیر و بایستی زمینه سازی برای سرنگونی آن كرد كه از این نوع حكام در كشورهای اسلامی بسیار نادر است . لذا دلیلی برای گروه های افراطی در این زمینه وجود ندارد .

4-3-3- اشتباه در تكفیر دیگران

یكی از استنادات گروه های افراطی در دست بردن به اسلحه تكفیر حكام و عموم مردم می باشد كه توضیحات آن در گذشته داده شد كه در واقع همه ی ادعاهای آنها در این زمینه بر اساس موارد علمی و شرعی نیست شخص اسلامش با شهادتین اثبات می شود و ما مكلف نیستیم كه قلبش را بشكافیم و بایستی ظاهرش را بپذیرم و باطنش را به خداوند واگذار نماییم

فاذا قالوها فقد عصموا منی دمائهم و اموالهم و حسابهم علی الله [5] هرگاه شهادتین را گفتند خون و اموالشان در امان است و حسابشان با خداوند است .

و هركسی كه با یقین وارد اسلام شد جز با یقین از آن خارج نمی شود و الیقین لا یزال بالشك ( یقین با شك از بین نمی رود . )

لذا غلو در تكفیر خطای دینی ، و خطای علمی و خطای سیاسی است و نبایستی وارد آن شد .

لذا نتیجتا بایستی بیان نمود كه : اسلام آیین صلح و دوستی و رافت و رحمت است و رفتارهای گروه ها و افراد افراطی در آن جای نمی گیرد و تنها عنف و سختگیری مشروع در دین اسلام سختگیری مقاومت در برابر اشغالگری است مانند مقاومت گروه های فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی و مانند آن و در این زمینه هم واجب است كه توسط اهل حل و عقد و كارشناسان تنظیم شود نه اینكه هر كسی قدرت بر گرفتن اسلحه داشت خودسرانه عمل نماید كه خدایی ناكرده منجر به نابودی كل گروه اسلام در آن مناطق شود و براساس تربص و جهاد عمل نمود كه فاتقوا الله ما استطعتم [6] .

همچنین مقاومت در برابر كفر آشكار كه در احادیث صحیح آماده است كه در حد استطاعت و امكان مقاومت شود اما فراموش نشود كه كفر آشكار كه برهان كاملا قاطعی در این زمینه وجود داشته باشد .

به هرحال هیچ دلیلی برای گروه های افراطی كه با خون و جان و مال  و ناموس دیگران بازی می كنند وجود ندارد و این گروه ها چهره ی اسلام را چهره ای بد جلوه می دهند و به هیچ وجه اعمالشان بویی از اسلام نبرده است و در قالب اسلام جای نمی گیرد حالا اگرچه هم خودشان پرچم هایشان را با آرم لا اله الا الله  محمد رسول الله زینت می بخشند خداوند و رسول گرامی اسلام از اعمال و كارهایشان بیزار است و در واقع این افراد كارگزاران شیطان و شیطان صفتان هستند كه چهره ای اسلامی را به خود گرفته اند . بایستی در مورد این افراد روشنگری گردد كه چه بسی جوانان و افراد سطحی نگر گول ظاهر فریبنده و اقوال به ظاهر اسلامیشان را نخورند .

و من الله التوفیق



[1] - انفال 25

[2] -طبرانی 161/12.

[3] - متفق علیه .

[4] - صحیح مسلم به شرح نووی 507/4.

[5] اللولو و المرجان 13، 14، 15 .

[6] - تغابن 16 . 





نوع مطلب : مقالات مدیر وبلاگ، 
برچسب ها : اسلام دین آیین صلح و دوستی و رافت و رحمت، گروههای افراطی، گروههای افراطی و دور بودنشان از اسلام، رد افراطی گری در اسلام، حقیقت گروههای افراطی،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 4 آبان 1393
یکشنبه 4 آبان 1393 06:14 ب.ظ

سلام

اگر خدا در دلها جاری باشد تنهایی معنی ندارد

پیش ما هم بیاین خوشحال میشیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
  تماس با ما
جزیره قشم
تحلیل آمار سایت و وبلاگ