تبلیغات
اسلام دینی زیبا و زندگی بخش - اقتصاد بخشی از رسالت اسلام
اسلام دینی زیبا و زندگی بخش
اسلام دینی جهانی ، پیامبر رحمتی برای جهانیان ... لطفا با تنگ نظری و ناآگاهی ، دایره اش را محدود نكنیم..
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


هلـــه نومیـــد نباشی کـــه تـــو را یـــار بــراند

گـــرت امروز بـــراند نــه کـــه فـــردات بخواند

در اگر بر تو ببندد مرو و صبر کـــن آن جا

ز پس صبر تـــو را او به ســـر صـــدر نشاند

و اگــر بر تو ببندد همه ره‌ها و گذرهــا

ره پنهان بنماید که کس آن راه نداند.

دوستان اسلام ما زیباست ، زیباییهایش را ببینیم ، نازیبائیها را حاصل برداشت های غلط

از اسلام بدانیم ، همیشه در پی جواب این سوال باشیم : آیا اسلامی كه ما داریم واقعا

همان اسلامی است كه خداوند آنرا برایمان می خواهد واقعا ؟! واقعا؟! بعدا در مورد

اسلام زیبا قضاوت كنیم .
راه ارتباطی با مدیر وبلاگ :
abal.360@gmail.com

مدیر وبلاگ : عبدالله دریایی
نظرسنجی
نظرتان در مورد وبلاگ " اسلام دینی زیبا و زندگی بخش " چیست؟





اقتصاد بخشی از رسالت اسلام

اقتصاد اسلامی بخشی از رسالت و برنامه ی عمومی اسلام است و همه ی آنها بر اساس اعتدال و میانه روی قرار دارند ، و میان دنیا و آخرت ، و در دنیا میان فرد و جامعه و در رابطه با افراد میان جسم و روح و عقل و قلب ، و آرمانگرایی و واقع نگری ، تعادل و هماهنگی لازم را ایجاد نموده است

در عرصه ی اقتصاد هم می بینیم كه این اصل در همه ی جوانب آن به حد كمال مورد توجه قرار گرفته است


اقتصاد اسلامی میان سرمایه و كار ، تولید و مصرف و میان اشیاء مختلف تولید شده و میان منافع تولید كننده و واسطه ها و مصرف كننده و همه ی قشرهای جامعه در اندیشه ی ایجاد توازن و تعادل است . 

اما مهمترین و بارزترین مورد ایجاد توازن و میانه روی كه اسلام در عرصه ی اقتصادی پیام آور آن است ، به دو بخش مشخص ارتباط دارند : 

بخش اول : به ذات اموال و دارایی مربوط می شود كه بسیاری از ادیان و مكاتب و فلسفه ها جمع آوری و بهره مندی از آن را مورد هجوم قرار داده و استفاده از نعمتها را ناپسند دانسته اند ، و از طرف دیگر مكتبهای مادی پول و ثروت را معبود و قبله گاه خویش قرار داده و همه ی تلاش و توان خود را متوجه مادیات نموده اند . 

بخش دوم : به موضوع مالكیت ارتباط پیدا می كند ، كه گروهی در رابطه با آن راه افراط را در پیش گرفته ، و كسب سود و سرمایه را از هر راهی جائز دانسته و سرمایه داران را در جایگاه بلندی می نشانند ، و آنها را از همه ی حقوق برخوردار می دانند و هیچ مسوولیتی را بر عهده ی آنها قرار نمی دهند . و از طرف دیگر مكتبها و روشهایی كه با مالكیت از در مخالفت و رویارویی وارد می شوند ، و آن را سرچشمه ی همه ی ناهنجاریها و ستمكاریها می شمارند ، و همه ی تلاشهای خود را برای ریشه كن نمودن مالكیت و مالكین از سرزمین به كار می گیرند ، و به خاطر اهمیتی كه این دو موضوع دارند ، هر یك را جداگانه مورد بحث قرار می دهیم . 

موضعگیری میانه روانه ی اقتصاد اسلامی 

نگاه اسلام به دنیا 

موضعگیری اسلام در ارتباط با ثروت و اموال ، بخشی از دیدگاه آن در مورد ابعاد مختلف زندگی دنیاست . 

دیدگاه اسلام در رابطه با دنیا موضع گیری و دیدگاهی میانه و متعادل می باشد . و با نظر آنهایی كه به تمام معنی با مظاهر مادی زندگی مخالفت می نمایند و آن را بلا و مصبتی می پندارند كه از شرش خلاص باید شد ، و از ازدواج خودداری می نمایند ، و به نعمتهای مربوط به خوراك و پوشاك و زینتهای خداوند پشت می كنند ، و همه كار و تلاشهای اقتصادی را كنار می نهند به هیچ وجه موافق نیست ؛ زیرا روش و منش متعلق به باورهای برهمایی ، هندی ، بودایی ، چینی ، و مانوی ایرانی و رواقیان یونانی و رهبانیت مسیحی است و هیچ گونه ارتباطی با اسلام ندارد . 

همچنین اسلام روش و منش كسانی كه به پرستش بت دنیا می پردازند و آن را خدای خویش قرار داده و همه ی تلاشها و فعالیت های خود را برای جمع اوری هر چه بیشتر اموال از هر راه روا و ناروایی به كار می گیرند ، و همانند گرگان گرسنه بر آن هجوم می برند ، و همچون پشه با حرص و ولع بر روی مردار آن می افتند ، نمی پسندد و درست نمی داند ؛ زیرا چنان روشی عادت همه ی مادیگران و دنیا پرستان در تمام تاریخ و در همه ی شرایط زمانی و مكانی بوده است ، آنهایی كه اندیشه ی ایمان به آخرت در زوایای ذهنشان از جایگاه و اعتباری برخوردار نیست ، و بر این باورند كه : همه ی ماجرای زندگی انسان آغاز و انجام او به زنانی كه می زایند و به زمینی كه انسان را فرو می برد خاتمه پیدا می كند : وَقَالُوا إِنْ هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِینَ ﴿٢٩ انعام و گفتند: «جز زندگى دنیاى ما [زندگى دیگرى‌] نیست و برانگیخته نخواهیم شد

و این درست دیدگاه كمونیسم در ارتباط با زندگی است ، و به وضوح در قانون اساسی آنان آمده است كه : هیچ خدایی وجود ندارد ، و زندگی در همه ی ابعاد آن مادی و دنیوی است . 

اسلام میان این دو نگرش و دو گروه ( مخالفین با همه ی مظاهر زندگی و دنیا پرستان خداناپرست ) راه اعتدال و میانه را در پیش گرفته ، و دنیا را كشتزار و راهی برای رسیدن به آخرت می داند ، و راه هم طبیعتا باید راهی هموار و زیبا و قابل عبور باشد ، تا در نهایت انسان را به سر منزل امنیت و سعادت رهنمود شود . 

و بهره گیری از همه ی انواع نعمتهای پاك و بی آلایش مورد تایید اسلام است . و خداوند متعال در مورد منزلت مومنین می فرماید : 

فَآتَاهُمُ اللَّـهُ ثَوَابَ الدُّنْیَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّـهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ﴿١٤٨ آل عمران پس خداوند، پاداش این دنیا، و پاداش نیك آخرت را به آنان عطا كرد، و خداوند نیكوكاران را دوست دارد.

و همچنین در مقام مدح آنان می فرماید : 

وَمِنْهُم مَّن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿٢٠١ البقره و برخى از آنان مى‌گویند: «پروردگارا! در این دنیا به ما نیكى و در آخرت [نیز] نیكى عطا كن، و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار

انس رضی الله عنه می فرماید : رسول خدا این دعا را بسیار تكرار می فرمودند : اللهم آتنا فی الدنیا حسنة و فی الاخرة حسنة و قنا عذاب النار (‌متفق علیه ) 

ابوهریره رضی الله عنه نیز روایت می نماید كه رسول خدا صلی الله علیه و سلم این دعا را می فرمودند : پروردگارا دینم را كه مایه ی مصونیت امور من است ، اصلاح و رو به راه بفرما و دنیایی را كه در آن زندگی می نمایم برایم اصلاح فرما و اخرتم را كه وعدگاه زندگی در آن است نیز رو به راه بنما و زندگیم را وسیله ای برای انجام خیر بیشتر بگردان و مرگم را وسیله ای برای نجات از همه ی بدیها قرار بده (‌رواه مسلم 2720).

روزی مردی به خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم آمد و گفت : یا رسول الله وقتی كه چیزی را از پروردگارم بخواهم چگونه آن را بگویم ؟ رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: بگو : پروردگارا مرا ببخشای و با من مهربان باش و مرا مصون بدار و روزیم را به من عطا كن اینها برای دنیا و اخرتت كافی هستند . 

پناه بردن از شر و مضرت و مشكلات در دین و دنیا ، تبلور خواست طبیعی انسان مسلمان است برای مثال انس روایت می نماید : كه رسول خدا صلی الله علیه و سلم می فرمود : خداوندا از ناتوانی و تنبلی ، و ترسویی و افتادگی و بخل ورزی و عذاب قبر به تو پناه می برم ، و همچنین از آزمایش و مصیبت در زندگی و مرگ نیز به تو پناه می برم و در روایتی دیگر این جمله هم آمده است كه از ماندن زیر بار بدهكاری و خشم طلبكاران به تو پناه می برم ..( متفق علیه ) 

این همان اعتدال و توازنی است كه اسلام آن را شعار خویش نموده و اصحاب و شاگردان رسول خدا صلی الله علیه و سلم از این دین فهمیده و برداشت نموده اند . و در سایه ی دینی زیستند كه دنیا را نادیده نمی گیرد و در دنیایی زندگی می كردند كه با دین در آمیخته بود و بسیاری از آنان می گفتند به گونه ای برای دنیایت تلاش كن انگار كه زندگی جاویدان داری و به صورتی برای دنیای پس از مرگت سعی كن انگار كه فردا مرگ به سراغت می آید . 

برخی از اصحاب و یاران رسول خدا صلی الله علیه و سلم مانند عبدالرحمن بن عوف و عثمان بن عفان رضی الله عنهما از تاجران و ثروتمندان بزرگ بودند ، و برخی هم مانند ابودرداء و سلمان رضی الله عنهما از زاهدان و قناعت پیشه گان به شمار می آمدند و همه ی آنها همه ی هم و غمشان گسترش اسلام در جهان و فراخوانی به پذیرش خداوند بود 

منبع : نقش ارزشها و اخلاق در ارتباط با اقتصاد اسلامی ، تالیف دكتر قرضاوی با ترجمه عبدالعزیز سلیمی ، ص 120-125 با تلخیص توسط مدیر وبلاگ .

 





نوع مطلب : اقتصاد در اسلام زیبا، 
برچسب ها : اقتصاد اسلامی، اقتصاد بخشی از رسالت اسلام، نگاه اسلام به دنیا، اقتصاد، پول و ثروت،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 24 آذر 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
  تماس با ما
جزیره قشم
تحلیل آمار سایت و وبلاگ