اسلام دینی زیبا و زندگی بخش
اسلام دینی جهانی ، پیامبر رحمتی برای جهانیان ... لطفا با تنگ نظری و ناآگاهی ، دایره اش را محدود نكنیم..
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


هلـــه نومیـــد نباشی کـــه تـــو را یـــار بــراند

گـــرت امروز بـــراند نــه کـــه فـــردات بخواند

در اگر بر تو ببندد مرو و صبر کـــن آن جا

ز پس صبر تـــو را او به ســـر صـــدر نشاند

و اگــر بر تو ببندد همه ره‌ها و گذرهــا

ره پنهان بنماید که کس آن راه نداند.

دوستان اسلام ما زیباست ، زیباییهایش را ببینیم ، نازیبائیها را حاصل برداشت های غلط

از اسلام بدانیم ، همیشه در پی جواب این سوال باشیم : آیا اسلامی كه ما داریم واقعا

همان اسلامی است كه خداوند آنرا برایمان می خواهد واقعا ؟! واقعا؟! بعدا در مورد

اسلام زیبا قضاوت كنیم .
راه ارتباطی با مدیر وبلاگ :
abal.360@gmail.com

مدیر وبلاگ :عبدالله
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتان در مورد وبلاگ " اسلام دینی زیبا و زندگی بخش " چیست؟





سال تحصیلی 94-93 

طراح : عبدالله دریایی

         1- اصطلاحات المشهور و الاصح را كه از اصطلاحات كتاب منهاج امام نووی رحمه الله است توضیح دهید ؟

جواب : مشهور : اگر امام شافعی در مورد مساله ای ، دو یا چند قول داشته باشد و یك قول امام ترجیح داده شود و قول مقابل آن ضعیف باشد ، از آن قول ترجیح داده شده به قول المشهور تعبیر می شود .


الاصح : اگر برای مساله ای نزد اصحاب امام شافعی دو یا چند وجه باشد  و یك وجه  بر اساس ضوابطی ترجیح داده شود و وجه  مقابل آن ، قوی باشد ، از آن وجه ترجیح داده شده به  الاصح تعبیر می شود . 

2- دلائل شرعی مسائل زیر را بنویسید :

الف - لا تنجس قلتا الماء بملاقاة النجس 

دلیل مشروعیت : قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : إذا بلغ الماء قلتین لم یحمل الخبث ( هر گاه آب به دو قله رسید نجاست را حمل نمی كند )

ب- یحل استعمال كل إناء طاهر إلا ذهبا و فضة فیحرم 

دلیل مشروعیت : قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : لا تشربوا فی آنیة الذهب و الفضة و لا تأكلوا فی صحافهما (‌متفق علیه )

ج- و فرضه ( ای الوضوء ) ... غسل یدیه مع مرفقیه ...

دلیل مشروعیت : 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَیْدِیَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَیْنِ ۚالایه المائده 6 

دیتیمم المحدث و الجنب 

دلیل مشروعیت : وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَیْدِیكُمْ ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا ﴿٤٣النساء 

3- اصطلاحات زیر را لغتا و شرعا تعریف كنید : 

الف : التیمم : لغتا : قصد كردن . شرعا : رساندن خاك به صورت و دو دست بجای وضو و غسل یا بجای شستن عضوی از اعضای وضو و غسل  با شرائطی مخصوص .

ب- الحیض : لغتا : جاری شدن . شرعا : خونی طبیعی كه از رحم زن بعد از بلوغ در حالت سلامتی و بدون هیچگونه سببی در اوقاتی مشخص خارج می شود .

ج- الصلاة : لغتا : دعای خیر . شرعا : اقول و افعالی كه با تكبیر شروع و با سلام پایان می یابد با شرائطی مخصوص . 

 4-عبارات زیر را توضیح دهید : 

الف- و ما ضبب بذهب أو فضة ضبة كبیرة لزینة حرم ، أو صغیرة بقدر الحاجة فلا ، أو صغیرة لزینة أو كبیرة لحاجة جاز فی الاصح . قلت تحریم ضبة الذهب مطلقا و الله اعلم . 

توضیح : بحث الصاق و پیوند زدن طلا و نقره به ظروف : 

اگر مقدار پیوند زیاد و  بخاطر زینت باشد حرام است اما اگر مقدار آن اندك و بخاطر نیاز باشد اشكالی ندارد بنا بر حدیثی كه در بخاری آمده است از عاصم احول كه گفت : رایت قدح رسول الله صلی الله علیه و سلم عند انس بن مالك رضی الله تعالی عنه و كان قد انصدع فسلسله بفضة ( ... با ریسمانی از نقره آن را بست ) . حالا اگر مقدار پیوند كم بود و به منظور زینت در قول اصح اشكالی ندارد چرا كه اندك هست و معمولا همه ی مردم می توانند آن را تهیه كنند اما قول مقابل اصح می گوید چون برای زینت هست اشكال دارد . و اگر مقدار پیوند زیاد بود منتها بخاطر نیاز و ضرورت بازهم در قول اصح خالی از اشكال می باشد چون ضرورت ایجاب می كند و مقابل اصح هم چون مقدارش زیاد هست جائز نمی داند . امام نووی هم می گوید : پیوند ظروف طلا مطلقا حرام است چرا كه تكبر با آن مشهودتر است و حدیثی كه در بالا آورده شد كه دال بر جواز به هنگام ضرورت بود در مورد نقره بود نه طلا .. و مقابل مذهب حكم طلا را مانند نقره می داند .. 

ب- و من تیقن طهرا أو حدثا و شك فی ضده عمل بیقینه فلو تیقنهما و جهل السابق فضد ما قبلهما 

اگر در مورد وضو داشتن یا بی وضویی یقین كرد و در مورد حادث شدن ضد آن شك كرد به یقینش عمل می كند چرا كه یقین با شك از بین نمی رود و همچنین در صحیح مسلم آمده است : إذا وجد أحدكم فی بطنه شیئا فاشكل علیه أخرج منه شی ء أو لا ، فلایخرجن من المسجد حتی یسمع صوتا أو یجد ریحا .

اما اگر هر دو ( وضو دار بودن و بی وضو بودن ) را یقین داشت اما شك كرد كه كدام یك زودتر حادث شده است در قول اصح اینگونه عمل می كند كه ضد ما قبل ایندو در نظر می آورد و به آن عمل می كند اگر ما قبل آندو بی وضو بوده است الان وضو دارد و اگر ما قبل آندو وضو داشته است الان بی وضوست...

ج- و من تیمم لفقد ماء فوجده إن لم یكن فی صلاة بطل إن لم یقترن بمانع كعطش أو فی صلاة لا تسقط بطلت علی المشهور و إن اسقطها فلا .

توضیح : اگر بخاطر نبود آب تیمم را انجام داد و قبل از اینكه نماز را شروع كند آب را یافت به اجماع تیممش باطل است و همچنین بنابرحدیث ابی ذر رضی الله عنه : التراب كافیك و لو لم تجد الماء عشر حجج فاذا وجدت الماء فامسه جلدك .. البته در صورتی  تیممش باطل است كه برای امور ضروری مانند تشنگی به آن آب نیاز نداشته باشد ..

اما اگر در حال نماز خواندن بود كه آب را یافت دو حالت دارد : 1-  اگر  نمازش با آن تیمم قضا دارد ( مثلا در مكانی كه احتمال غالب یافتن آب است تیمم را انجام دهد و با آن تیمم نماز بخواند این نماز بعد از یافتن آب نیاز به قضا دارد ) ، بنا بر قول مشهور نمازش باطل است چرا كه مشغول شدن به نمازی كه بعدا بایستی اعاده شود چه فائده ای دارد در حالی كه الان می تواند نماز بدون نیاز به اعاده بخواند و قول مقابل مشهور می گوید نمازش باطل نمی شود . 

2-اما اگر نمازش با آن تیمم دیگر نیاز به اعاده ندارد در این صورت نمازش با دیدن آب باطل نمی شود .

د- و الاستحاضة حدث دائم كسلس، فلا تمنع الصوم و الصلاة فتغسل المستحاضة فرجها و تعصبه و تتوضأ وقت الصلاة و تبادر بها . 

توضیح : زنی كه استحاضه دارد ( دائم الدم باشد ) مانند شخصی است كه سلس البول است و مانع نماز خواندن و روزه گرفتن و سایر مواردی كه شخص حائض نمی تواند آنها را انجام دهد  نمی شود چرا كه ضرورت است و همچنین رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم به حمنه دستور خواندن نماز و روزه گرفتن را داد . لذا زن مستحاضه شرمگاهش را می شوید قبل از وضو  و سپس با پارچه ای خودش را می بندد و وضو می گیرد و این عمل بایستی بعد از دخول وقت نماز باشد چرا كه این طهارت ضروری است و قبل از وقت صحیح نمی باشد و بعد از آن بلافاصله نماز می خواند . 

5-در مورد نیت در وضو به سوالات زیر پاسخ دهید 

الف - اگر شخصی به همراه نیت وضو ، قصد نظافت هم داشته باشد آیا وضویش صحیح است ؟ 

جواب : بنابر قول صحیح وضویش صحیح است چرا كه نظافت بدون نیت هم حاصل می شود به عنوان مثال اگر كسی نیت انجام نماز و نجات پیدا كردن از دست طلبكار را داشته باشد نمازش صحیح است 

ب- اگر از وضویش قصد قرائت قرآن داشته باشد آیا با این وضو می تواند نماز بخواند ؟ 

جواب: بنا بر قول اصح : نمی تواند .

6-كدام گروه از موارد زیر نجس هستند : ( معیار قول راجح است )

الف- دم ، قی ء منی سگ و خوك      ب: لبن ما لایوكل غیر آدمی ، علقه ، مضغه 

ج- رطوبت فرج ، قی ، بول        د- هر سه گروه 

جواب : الف 

7-در تیمم آیا نیت استباحه ی نماز می كنند یا نیت رفع حدث ؟ توصیح دهید 

جواب : نیت استباحه ی نماز و.. چرا كه تیمم حدث را رفع نمی كند و به هنگام ضرورت است بلكه به وسیله ی آن نماز بر ما مباح می شود .

8- اگر زنی زمان عادت ماهیانه خود را فراموش كرد  و ممیزه هم نبود  عبادات نماز و روزه را چگونه انجام می دهد ؟ 

نماز را كاملا می خواند و یك ماه رمضان به اضافه ی یك ماه دیگر را كاملا روزه می گیرد لذا از هر ماه مطمئنا 14  روز آن را در پاكی روزه گرفته است جمعا می شود 28 روز و برای دو روز باقیمانده : از 18 روز سه روز اول ( اول دوم و سوم ) و سه روز آخر ( شانزدهم ، هفدهم و هیجدهم ) را هم روزه می گیرد در هر صورت دو روز باقیمانده هم روزه اش در پاكی خواهد بود ( این بنا قول مشهور می باشد )

9- در چه صورتی استقبال قبله شرط صحت نماز نیست ؟ 

در دو صورت : به هنگام خوف شدید و به هنگام خواندن نماز نافله بر وسیله ی سواری . 

 





نوع مطلب : نمونه سوالات و پاسخنامه، 
برچسب ها : المنهاج، المنهاج امام نووی، پاسخنامه ی فقه اول عالی، پاسخنامه ی فقه اول عالی خواهران، پاسخنامه ی فقه اول عالی نیمه اول قسم تفسیر لنگهژ،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 1 بهمن 1393
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



در این وبلاگ
در كل اینترنت
  تماس با ما
جزیره قشم
تحلیل آمار سایت و وبلاگ
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات